Sprawozdania BDO, opłata roczna 2025
Przypominamy, że zbliża się termin na złożenie sprawozdań o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz sprawozdań z wytworzonych odpadów przypadający na dzień 17.03.2025 r. za rok 2024 dotyczących […]

Przypominamy, że zbliża się termin na złożenie sprawozdań o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz sprawozdań z wytworzonych odpadów przypadający na dzień 17.03.2025 r. za rok 2024 dotyczących podmiotów zarejestrowanych w BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami). Koszt sporządzenia sprawozdania u nas w biurze wynosi 150 zł netto.
Nie każdy podmiot ma obowiązek rejestracji do BDO. Jeśli nie dokonali Państwo jeszcze wpisu do rejestru BDO, a w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą są do tego zobowiązani, to koszt takiej rejestracji u nas w biurze wynosi 200 zł netto.
Obowiązkiem wpisu do BDO objęte są podmioty, które:
- wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów,
- wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.
Podmiot wytwarzający rodzaje oraz ilości odpadów określone w załączniku do NOWEGO rozporządzenia w sprawie rodzajów odpadów i ilości opadów (do pobrania pod linkiem https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001644), dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, nie musi prowadzić ich ewidencji – jednocześnie nie ma obowiązku rejestracji w BDO. Rozporządzenie to obowiązuje od 01.01.2025 r.
Proszę również zwrócić uwagę na to, że od 1 stycznia 2025 r. ewidencję odpadów należy prowadzić dla wszystkich odpadów niebezpiecznych bez względu na ich ilość, w tym odpadów niebezpiecznych sklasyfikowanych pod niżej wskazanymi kodami, które zostały wykreślone ze starego rozporządzenia w sprawie rodzajów odpadów i ilości opadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów:
- 13 02 08* – Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe;
- 15 01 10* – Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone;
- ex 15 01 11* – Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowym;
- 16 02 13* – Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12;
- 16 06 03* – Baterie zawierające rtęć.
Więcej informacji o zwolnieniach pod linkiem: https://bdo.mos.gov.pl/news/nie-wszyscy-przedsiebiorcy-musza-znalezc-sie-w-bdo/
Przedsiębiorcy zarejestrowani w systemie BDO jako wprowadzający opakowania i produkty w opakowaniach mają możliwość ubiegania się o zwolnienie z opłaty produktowej (przy spełnieniu warunków dopuszczalności pomocy de minimis) jeżeli wprowadzili do obrotu w 2024 roku mniej niż 1 tonę opakowań.
Aby uzyskać zwolnienie należy złożyć w odpowiednim Urzędzie Marszałkowskim w terminie do 17.03.2025 r. formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. Ponadto zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymane w roku, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia dot. otrzymanej pomocy de minimis albo oświadczenie o jej nieotrzymaniu.
Uzyskanie zwolnienia z opłaty produktowej nie zwalnia z obowiązku złożenia sprawozdania.
WAŻNE!!! Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej.
Wysokość stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej dla:
1) mikroprzedsiębiorców – kwota wzrosła z 100,00 zł na 200,00 zł;
2) przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – kwota wzrosła z 300,00 zł na 800,00 zł.
Przypominamy również, że 28 lutego 2025 r. upływa termin uiszczenia opłaty rocznej na rok 2025 dla podmiotów wpisanych do rejestru BDO:
- 200 zł – mikroprzredsiębiorca,
- 800 zł – pozostali przedsiębiorcy.
Opłacie rejestrowej i rocznej podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:
- wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele
- wprowadzający baterie lub akumulatory
- wprowadzający pojazdy
- producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań
- wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
- wprowadzający na terytorium kraju opony
- wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe
Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa. Uwaga! Brak wpłaty skutkuje wykreśleniem podmiotu z rejestru!
Opłatę roczną należy uiścić na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. Numery kont znajdują się na stronach internetowych właściwych urzędów.
Tytuł przelewu: „NIP-999999999 – Opłata roczna za 2025 r.”