Sprawozdania BDO, opłata roczna 2025

Przypominamy, że zbliża się termin na złożenie sprawozdań o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz sprawozdań z wytworzonych odpadów przypadający na dzień 17.03.2025 r. za rok 2024 dotyczących […]

Przypominamy, że zbliża się termin na złożenie sprawozdań o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz sprawozdań z wytworzonych odpadów przypadający na dzień 17.03.2025 r. za rok 2024 dotyczących podmiotów zarejestrowanych w BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami). Koszt sporządzenia sprawozdania u nas w biurze wynosi 150 zł netto.

Nie każdy podmiot ma obowiązek rejestracji do BDO. Jeśli nie dokonali Państwo jeszcze wpisu do rejestru BDO, a w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą są do tego zobowiązani, to koszt takiej rejestracji u nas w biurze wynosi 200 zł netto.

Obowiązkiem wpisu do BDO objęte są podmioty, które:

  • wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów,
  • wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny;
  • producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.

Podmiot wytwarzający rodzaje oraz ilości odpadów określone w załączniku do NOWEGO rozporządzenia w sprawie rodzajów odpadów i ilości opadów (do pobrania pod linkiem https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001644), dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, nie musi prowadzić ich ewidencji – jednocześnie nie ma obowiązku rejestracji w BDO. Rozporządzenie to obowiązuje od 01.01.2025 r.

Proszę również zwrócić uwagę na to, że od 1 stycznia 2025 r. ewidencję odpadów należy prowadzić dla wszystkich odpadów niebezpiecznych bez względu na ich ilość, w tym odpadów niebezpiecznych sklasyfikowanych pod niżej wskazanymi kodami, które zostały wykreślone ze starego rozporządzenia w sprawie rodzajów odpadów i ilości opadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów:

  1.  13 02 08* – Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe;
  2.  15 01 10* – Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone;
  3.  ex 15 01 11* – Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowym;
  4. 16 02 13* – Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12;
  5. 16 06 03* – Baterie zawierające rtęć.

Więcej informacji o zwolnieniach pod linkiem: https://bdo.mos.gov.pl/news/nie-wszyscy-przedsiebiorcy-musza-znalezc-sie-w-bdo/

Przedsiębiorcy zarejestrowani w systemie BDO jako wprowadzający opakowania i produkty w opakowaniach mają możliwość ubiegania się o zwolnienie z opłaty produktowej (przy spełnieniu warunków dopuszczalności pomocy de minimis) jeżeli wprowadzili do obrotu w 2024 roku mniej niż 1 tonę opakowań.

Aby uzyskać zwolnienie należy złożyć w odpowiednim Urzędzie Marszałkowskim w terminie do 17.03.2025 r. formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. Ponadto zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymane w roku, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia dot. otrzymanej pomocy de minimis albo oświadczenie o jej nieotrzymaniu.

Uzyskanie zwolnienia z opłaty produktowej nie zwalnia z obowiązku złożenia sprawozdania.

WAŻNE!!! Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej.

Wysokość stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej dla:
1) mikroprzedsiębiorców – kwota wzrosła z 100,00 zł na 200,00 zł;
2) przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – kwota wzrosła z 300,00 zł na 800,00 zł.

Przypominamy również, że 28 lutego 2025 r. upływa termin uiszczenia opłaty rocznej na rok 2025 dla podmiotów wpisanych do rejestru BDO:

  • 200 zł – mikroprzredsiębiorca,
  • 800 zł – pozostali przedsiębiorcy.

Opłacie rejestrowej i rocznej podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:

  • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele
  • wprowadzający baterie lub akumulatory
  • wprowadzający pojazdy
  • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
  • wprowadzający na terytorium kraju opony
  • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe

Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa. Uwaga! Brak wpłaty skutkuje wykreśleniem podmiotu z rejestru!

Opłatę roczną należy uiścić na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. Numery kont znajdują się na stronach internetowych właściwych urzędów.

Tytuł przelewu: „NIP-999999999 – Opłata roczna za 2025 r.”

  • Udostępnij!
Autor:

Radosław Kukla

Właściciel firmy BRR

Zapraszamy do skorzystania z usług naszej kancelarii biegłego rewidenta i biura rachunkowego.

Zadaj pytanie